onsdag 3 oktober 2012

Mytilus edulis

Idag berättade en kollega om något som fick mig att tänka: "Ah nu kan jag frälsa min kära sambo". Och med frälsning menar jag följande: lära sig tycka om moules frites!

För den ofrälste är det helt enkelt kokta musslor och pommes. Moules frites är bara namnet på fräsig kock-franska. Vilket i sig får det att låta lite piffigare om du tänkter bjuda på rätten! Det är en rätt jag är förtjust i att laga, både för enkelhetens skull men även för att den går att variera otroligt mycket. koka i vittvin och smaksätt med i princip vad som helst.

Nu till det jag fick höra idag: Chevre. Helt enkelt blanda i chevreost som smaksättare vid kokningen. Han hade snappat upp det från "du vet en såndär modern twittrande tvkock".

Så nästa gång jag gör moules frites så ska det bli en sådan variant, med fullständigt recept. Tills det blir av får du som läser hålla till godo med en bild från när jag provade att använda ett lätt Rosévin i stället för vitt vid kokningen (Funkade riktigt bra!)
 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar