fredag 12 oktober 2012

1 för 10?

I sann tv-shops anda gick mina tankar när jag precis stod och gjorde lite coleslaw inför helgen (blir lite godare om den får stå till sig) Det jag tänkte var: "Trött på att ha fullt i skåpen hemma? (klipp på irriterad person som letar i ett skåp) Då är  denna produkt något för dig!Inte bara en vanliga köksmaskin, med denna kan du ersätta 10 av dina vanliga köksmaskiner ( collage av 10 gammal köksmaskin i  solblekt 80-tals plast)"

Har man sett 10 sekunder tv-shop så är mina tankar inte så svåra att visualisera. Kanske inte är helt sant att Bosch maskinen Mum48r1 kan ersätta 10 maskiner men den är väldigt mångsidig. Det finns en mängd olika tillbehör som passertillsats, köttkvarn,mixer mm. Liten smidig maskin med tilltalande design. Flirtar nästan med 50-tal i mina ögon.
Jämfört med tex. KitchenAids maskiner är faktiskt denna något många har råd med.
 
Kalles Coleslaw/Råkostsallad:
½ Vitkål
3-4 Morötter
Rödkål (lika mycket som 1 morot ungefär)
2-3 Vitlöksklyftor
 
Riv allting i maskinen (eller på ett rivjärn) Ett tips är att blanda lite olika rivstorleker för att få till en bra konsistens. Riv tex. hälften av vitkålen med ett grovt och hälften med ett fint. Blir mer spänande när man äter att det kan komma en lite större bit av de olika ingredienserna. Tänk på att riva vitlöken när du är igång med det fina rivet. Inge  trevligt att få stora bitar rå vitlök i en tugga. Jag har i rödkål lite för smakens skull men mest för färgen.
 
 
Antingen nöjer man sig där och har en fräsch råkostsallad. Eller så blandar man salladen med majonäs och lite mild lättyoghurt/Creme Fraiche och får en Coleslaw. Godast blir det såklart om man gör majonäsen själv. Det finns många olika recept på majonäs men principen är:
1 äggula
1-1½ dl olja
½ matsked vitvinsvinäger
½ tsk dijonsenap
 
Bland äggulan med senapen och vinägern. Vispa konstant medans du droppar i oljan. Smaka av med salt och peppar. Varför inte lite chilli?
 
Vad coleslawn ska användas till återkommer jag med!
 
Bon appetit!
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar