fredag 9 november 2012

God Öl + God Mat = Gott Liv

För er som inte vet, Jag gillar min fredags öl! Denna fredag hittade jag några nya godingar på system som ska avsmakas (med tanke på att alla snittar över 8% så blir det inte avsmakning av alla). De två som står till höger på bilden är från bryggerierna Brew Dog och Flying Dog och båda är kallade International Arms Race. Dom kallar ölen för Zero Ibu Ipa.
 
Var är maten då?
Jo till förätt blev det något så klassiskt som Bruschetta med tomat,vitlök,basilika,purjo (blir bättre om man har i det) och olivolja.
Hacka tomat,vitlök och purjo (dubbelts så  mycket purjo som vitlök). Snåla inte på vitlöken! Hetta upp en panna med olivolja och fräs på löken lite. Häll sedan i tomaterna. Finhacka lite basilika och ha i pannan. Låt puttra en stund, smaka av med salt och peppar. Ställ sedan åt sidan så det får svalna lite grann (inge kul att ta en tugga och bränna sönder munnnen). Hacka i lite mer basilika precis innan servering för en tydligare smak.
Serveras lika bra som en stående förätt eller tilltugg till en välkomstdrink.
Som bilden avslöjar så toppade jag med lite mozzarella och en litet basilikablad också. Har man ingen mozzarella så går det lika bra utan men det blir lite matigare med mozzarellan på. 
 
Varmrätt:
Kyckling i Ugn, Basic.
 
(ja jag gillar att laga hel färsk kyckling!)
 
Provade en ny variant idag. Fyllde kycklingen med färska örter som rosmarin, timjan, basilika och timjansalt. Några vitlöksklyftor, lite färsk ingefära (ytterst lite) och en morot fick också följa med in i kycklingen. Sen gned jag hela fågeln med peppar och salt och klädde in den i folie innan jag ställde i ugenen på 200 grader i ca 1h. Folien gör att kycklingen blir riktigt saftig. Den blir snarare kokt i sina egna safter än ungstekt.
 
Servera med klyftpotatis.
Hade tänkte göra en typ av mangochutney till men det blev kvar av Bruschetta blandningen så det fick bli som en salsa till istället. Passade perfekt! Får skriva ute mitt recept på mangochutney någon annan gång.
 
Efterätten är inte gjord i skrivande stund så to be continued...
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar