lördag 29 september 2012

Det Första

Efter insperation från min älskade sambo Jenni och vänner så kommer jag att dela med mig av mina erfarenheter inom mat och matlagning. Med den korta inledningen så börjar mitt matbloggeri med en bild tagen för några veckor sen. För alla er som plockar svamp: det finns mer gott i skogen än bara gula kantareller. En favorit hemma hos oss är svart trumpetsvamp, torkade eller färsk så funkar den perfekt i en svampsås eller som en soppa. 
 
 
Enkel Svart Trumpetsvampsoppa (grym förätt)
Svampen
Mjölk
Grädde (om man vill)
Salt & peppar.
Gul lök
Finhacka och fräs löken i smör. I med svampen  och salta och peppra. När den släpp ifrån sig den mesta av sin vätska slå på mjölken och låt koka ihop. Kör soppan i en mixer så den blir slät. Smaka av med mer salt och peppar. Persilja är inte fel heller. Varför inte servera med en kvist på toppen? Skriver inte ut några mått då det beror helt på hur mycket svamp man har, men 1L färsk svamp till 1L mjölk låter rimligt.
 
Bon appetit

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar