lördag 6 april 2013

Lördag!

Efter en mycket trevlig förmiddag på skjutbanan med min far så blev det en sväng först till Devilda för att köpa lite ölkorv och annat gott till kvällen. De hade gjort en ölkorv på vildsvin och rådjur kryddat med bland annat ramslök, och det är 3/3 i min bok. Är man snäll brukar man kunna få provsmaka lite av deras produkter.  Med inspiration från viltsmaken färskt på tungan så kunde jag inte hålla mig när vi svängde in på systemet. Bilden talar för sig själv. Och det är nog ingen som kan missa vilken typ av mat som vinet passar till.



Väl hemma så hann vi med ett litet mellis ute i  det fria. Kan rekomendera alla att göra några goda mackor, fylla en termos med önskad dricka och ta en promenad till närmaste fårhage. Bor ni inte nära någon plats som betas av får eller annan trevlig öppen skogsyta så flytta.
 
Och var är maten då? Ja bilden talar kanske för sig själv. Steka lite biff (hade ingen kol hemma till grillen) och ska det stekas kött så säger jag som Morberg;
"Det är mycket roligare att steka kött i en gjutjärnpanna än någonting annat här i världen"
Fräs på några tomathalvor och lite majkolv och servera med bbqsås, American Style. Till detta gjordes det en grönsak/rotfrukts kompott. Riv Rotselleri,zucchini, aubergin, gul lök, röd paprika grovt. En matberedare till detta är att rekomendera. Kläm i några klyftor vitlök. Krydda med salt,peppar,timjan,basilika och pantoffelsalt. Eftersom pantoffelsalt kanske inte står i alla kryddskåp (även om det bord det) kan jag säga att det går bra utan också. Blanda runt alla grönsakarna och kryddorna och fräs up i en varm panna, i lite olivolja, så att det får lite färg och servera varmt.

Ibland ser det ju nästan trevligt ut också...
 
Bon appetit

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar